zondag 28 december 2014

Druk, druk, druk! – deel 2

In mijn vorige blog vertelde ik al over hoe het allemaal begon, lees hier hoe het verderging…

Mijn winkel moest beter worden!
Maar toen begon het pas echt. Ik had een redelijk idee hoe ik de webwinkel wilde, ik ben zelf een frequent web shopper en ik ergerde me vaak aan dingen in de bestaande winkels. Dat wilde ik voor mijn winkel dus voorkomen. Ik wil een duidelijke webshop, met mooie foto’s bij alle producten en de producten die in de winkel staan moeten snel te leveren zijn. Niet een paar dagen of weken later, of nog erger als je een bepaald product eindelijk hebt gevonden in een webwinkel, zie je dat het product niet meer leverbaar is. In mijn winkel zijn alle producten duidelijk te zien en is alles in de winkel op voorraad.


Ik ben begonnen met het inrichten van de winkel. Een oud-collega heeft voor mij de huisstijl ontworpen en toen ik dat had toegepast in de winkel begon het al best echt te worden. Daarna ben ik begonnen met het inkopen van artikelen. Alles moet dan goed gefotografeerd worden van allerlei kanten. De foto’s moeten worden bewerkt, met een witte achtergrond en van zo goed mogelijke kwaliteit. Ik ben een redelijke hobby-fotograaf, maar dit is toch heel anders. Ik weet niet hoe vaak ik in het begin dezelfde producten heb gefotografeerd maar het was vaak, dat kan ik je wel vertellen. Uiteindelijk krijg je daar ook steeds meer handigheid in.

Je leert zo ontzettend veel in zo’n periode, want als eenmanszaak moet je alles zelf doen, uitbesteden kost gewoon te veel geld, en dat had ik niet.

Eindelijk online 
Op een gegeven moment, ergens in de zomer van 2013, heb ik de winkel online gezet, toegankelijk voor iedereen. Ik heb toen mijn familie, vrienden en bekenden een mail gestuurd. De bekendmaking van de winkel leverde een hoop leuke en positieve reacties op en ook nog wat tips. Ik kan me nog goed herinneren dat ik de mail nog maar pas verstuurd had, toen de eerste bestelling binnen kwam. Een bestelling van iemand die ik niet ken, eerst dacht ik dat iemand een grap met me uithaalde. Ik kon niet geloven dat de eerste bestelling een feit was. Ik was als een kind zo blij!

Op 1 augustus 2013 is ALL4KITCHEN officieel opengegaan. Compleet met persbericht. Vanaf dat moment zijn de verkopen gestaag gegroeid, maar helaas gaat het niet zo snel als ik hoopte. Het liefst wil je dat je winkel al meteen winstgevend is, maar dat is natuurlijk onmogelijk. Het schijnt 3 tot 5 jaar te duren voordat dat überhaupt kan gebeuren. Dus ik moet nog even geduld hebben. Gelukkig zie ik wel dat de verkopen per maand groeien, soms wat langzamer dan andere maanden, maar tot nu toe zet ik elke maand meer om dan alle vorige.

Het moeilijkste is hoe je mensen, klanten naar je winkel krijgt. Een nieuwe fase brak aan, marketing…. En dat vind ik nog steeds lastig. Ik zet nu Facebook in en soms Twitter in. Daarnaast heb al regelmatig in verschillende tijdschriften gestaan. Dat vind ik ook zo cool!

Ondertussen is er zoveel gebeurd, ik heb op een paar markten gestaan en het “hoogtepunt” vorig jaar was toch wel een eigen pop-up store in Amsterdam in december.



Lees morgen verder in mijn nieuwe blog…

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen