maandag 15 april 2013

GOOD MAIL DAY BOEK

Een paar dagen geleden blogde ik een algemeen verzoek met de vraag of iemand het boek Good Mail Day: A Primer for Making Eye-Popping Postal Art had gelezen en misschien een review erover wilde schrijven. Madeline Wilding (een van de deelnemers van de patronen giveaway) antwoordde en was zo lief om iets voor mij te schrijven.

Boek Review 'Good Mail Day'
door Jennie Hinchcliff en Carolee Gilligan Wheeler
Review door Madeline Wilding

De cover van Good Mail Day omschrijft het boek als "Een inleiding om echte post kunst te maken", en voor het grootste deel kan ik zeggen dat dat klopt. Het boek is geen hardcover, maar heeft een zachte kaft die ietsje dikker is dan de gebruikelijke softcovers, vol met kleurrijke foto's van post kunst. Door het hele boek kom je vergelijkbare, mooie foto's tegen, met op elke pagina een inspiratievol beeld. Achteraan zitten er enkele ansichtkaarten die je er uit kunt scheuren en daaraan is te zien dat ze goed doorhebben wat de lezers willen. Het formaat van het boek is ook fijn, maar genoeg over de esthetiek; laten we het over de inhoud hebben.

Ik moet toegeven, dat toen ik het boek begon te lezen, het niet helemaal was wat ik ervan had verwacht. Ik dacht dat het vol zou zitten met tutorials en handleidingen om dingen te maken, maar als je de subtitel nog een keertje leest, zie je dat het een "inleiding" is en niet een "handleiding". Met dat in gedachten is leuker om te lezen. Ik had het al over de foto's en dat zijn toch wel de hoofd onderdelen van het boek. Er zijn veel foto's van post kunst die de schrijvers zelf hebben gemaakt, inclusief interessante voorbeelden zoals een plastic koffiekopje, gevuld met postzegels. Er is ook een heel stuk aan het einde van het boek over algemene post kunst en daarbij is het leuk om de variatie te zien.

De hoofdstukken zijn verdeeld in verschillende onderwerpen, zoals dingen als postzegels, 'outside the box' (vreemde vormen van pakketjes) en eentje met de leuke titel 'Making the Mail Carrier your New Best Friend'. Ik vond het vooral erg leuk om te lezen welke de 7 post zondes zijn. Een hoofdstuk wat ik minder vond, ging over papier vouwen. Weer verwachte ik meer tutorials. Er werd over verteld en suggesties gegeven over hoe je het kon doen, maar zeker niet de papier vouw ideeën die ik verwacht had.

Mijn favoriete tutorial in het boek was een ansichtkaart maken van dingen die je in je buurt vind: de auteurs stelde voor om een blokje om te lopen, dingen te verzamelen en niet op te houden totdat je genoeg had om een kaart mee te maken. Mijn lievelingszin hierin was "working quickly to foil your inner critic" ("snel werken om je innerlijke criticus tegen te gaan") als je bezig bent, die zin herhaal ik nog regelmatig als ik met creatieve dingen bezig ben.

Good Mail Day kan van begin tot eind worden gelezen als een normaal boek, maar je kunt ook een pagina openslaan of er doorheen bladeren voor inspiratie. Met een rijkdom aan foto's, kun je er regelmatig in kijken zonder dat je het beu raakt!

In zijn geheel, is dit een fijn boek voor iemand die geïnteresseerd is in post kunst. Het zijn misschien niet tutorials of handleiding, maar wel een berg inspiratie. Ik kan het aanraden aan iemand die al bekend is met snailmail, maar toch ook voor iemand die er net mee bezig. Sommige ideeën waren wel een beetje vreemd, maar de meeste waren heel goed te gebruiken in de 'normale' snailmail. Onthou gewoon dat een envelop eigenlijk net zo belangrijk is als de brief die erin zit, daar hebben de auteurs niet zo heel veel aandacht aan besteed in het boek helaas. Maar toch, als je een boek zoekt, dat over post gaat, propvol met ideeën, inspiratie en mooie foto's: dan is dit het boek voor jou! Ik hoop dat je er net zoveel plezier aan zult beleven met het (her)lezen als ik doe.

1 opmerking:

1. Naar aanleiding van deze blog heb ik dit boek gekocht en nog geen moment spijt van gehad! Met grote regelmaat blader ik dit boek opzoek naar inspiratie.

BeantwoordenVerwijderen